Dowód jakości?

 

Kiedy kupujemy kawę, pomocne w naszym wyborze mogą nam się wydać różne certyfikaty, jakimi jest oznaczona. Często takie rozumowanie jest pułapką…

 

Najpopularniejsze certyfikaty nadawane kawom to Rainforest Alliance, UTZ Certyfied, Fair Trade, Bio, Bird Friendly. Czasami te ładne emblematy mogą być użyte jako sprytny chwyt marketingowy – w wielu przypadkach wystarczy dodać odrobinę kawy certyfikowanej do mieszanki przeciętnych kaw i już można użyć emblematu na etykiecie.

Fot. Jake LieferKawy certyfikowane przez Rainforest Alliance to kawy pochodzące z rejonu lasów deszczowych uprawiane według standardów organizacji. Nie mówi to nam nic o jakości samej kawy poza tym, że pochodzi ona z certyfikowanej farmy, gdzie uprawiana była w kontrolowany sposób. Wśród plantatorów jest to certyfikat uznawany za jeden z najlepiej opracowanych i kontrolowanych. O sposobie uprawy kawowców mówi również certyfikat Bird Friendly. Kawy certyfikowane tym znakiem uprawiane są na plantacjach, gdzie szczególną troską otacza się nie same ziarna ale… mieszkające w okolicy ptaki.

Certyfikat UTZ ma z założenia dostarczać bardzo szczegółowe informacje o kawie – definiuje „łańcuch dostaw” od plantatora do palarni w kategoriach ekonomicznych, społecznych i środowiskowych. W kategoriach społecznych źródło kawy jest również definiowane przez certyfikat Fair Trade. Informuje on nas o tym, że kawa oznaczona tym symbolem była kupiona od plantatora za przyzwoitą cenę i jej produkcji nie cechują nadużycia oraz wyzysk. Jednak plantatorzy, którzy znajdą się w tym programie, często tracą motywację do troski o uprawy, bo zarobek mają zapewniony. Certyfikat Bio lub Eco mówi, że kawy z tymi certyfikatami uprawiane są w sposób ekologiczny, ale nie zapewnia to dobrego smaku kawy.

Jest jeden program, który daje nam taką informację – Cup of Excellence. Jest to program obejmujący dziewięć krajów pochodzenia kawy, który polega na tym, że raz w roku wybierane i oceniane są przez ekspertów tylko najbardziej wyjątkowe kawy. Dzięki precyzyjnej ocenie powstaje profil sensoryczny kawy, który często stanowi podpowiedź dla kupującego. Najwyżej ocenione kawy wystawiane są na sprzedaż na aukcjach internetowych tylko dla uczestników programu i sprzedawane w całości tylko jednemu kupcowi, który oferuje najwyższą cenę.