Enologiczna legenda

To lektura obowiązkowa dla każdego konesera, choć niedzielni miłośnicy wina też znajdą tu coś dla siebie. Hugh Johnson od 41 lat, a od paru lat z wydatną pomocą Jancis Robinson, kolejnymi wydaniami stara się uporządkować jedną z bardziej chaotycznych dziedzin wiedzy.

Chyba właśnie ze względu na swoją klarowność i wyczerpujące podejście do tematu pozycja ta cieszy się tak wielkim poważaniem i niesłabnącą popularnością.

Trzon książki stanowią opisy najważniejszych regionów produkcji wina, charakterystyki terroirs i szczepów winogron. Wszystko pisane bardzo przystępnym językiem z dodatkiem charakterystycznej angielskiej ironii i szczypty absurdalnego humoru. Każdemu rozdziałowi towarzyszą doskonałe jakościowo mapy i wysmakowane zdjęcia. Wskazano także głównych producentów każdego regionu. Warto też wspomnieć o pierwszych 50 stronach, gdzie omówiono od A do Z etapy powstawania wina oraz winny savoir-vivre z odpowiednią dozą dystansu do tego zmitologizowanego zagadnienia (jako przykładowa butelkatyp butelek o różnym kształcie, pojemności i kolorze, pr... służy tu Pétrus z 1952 r.).

Na koniec parę słów o polskim wydaniu. O ile tłumaczom udało się nie stracić w przekładzie jasności wykładu i angielskiego poczucia humoru, o tyle jednak nie ustrzegli się błędów wynikających z ewidentnie słabej znajomości tematu publikacji. Irytujące są też błędy edytorskie, z pozostawionymi resztkami zdań po korektach redaktorskich. Widać wielkie dzieła zawsze lepiej czytać w oryginale. Angielskie szóste wydanie ukazało się w 2007 roku, co sprawia, że publikacja może dla niektórych być nieco zdezaktualizowana w szczegółach. Wady te nie powinny nam jednak przesłonić ogromu zalet. Tej książki wstyd nie mieć w kolekcji.

Wielki atlas świata win
Hugh Johnson, Jancis Robinson
Wydawnictwo BUCHMANN
Warszawa 2011
Cena: ok. 120 zł