Wine Women Summit

W Vinotece 13 w warszawskim Vitkacu odbyło się spotkanie zatytułowane „Wine Women Summit”, na które zaproszono przedstawicielki trzech wybitnych włoskich producentów wina.

Azienda(wł.) posiadłość ziemska, gospodarstwo.. Agricola Prà z Veneto to wytwórca uznanych win z apelacji Soavewłoskie białe DOC/DOCG z regionu Veneto produkowane z odmi... (...), od lat otrzymujący 3 kieliszki Gambero Rosso. Felsina słynie z produkcji chianti classico, zaś Azienda Agricola Poliziano – vino(wł.) wino.. nobile di montepulcianowłoska odmiana czerwonych winogron uprawianych głównie w ... (...). U wszystkich tych trzech producentów za komunikację z klientami odpowiedzialne są kobiety – dlatego podczas spotkania, oprócz możliwości degustacji ich najwybitniejszych win, mieliśmy okazję podyskutować o roli kobiet we włoskim winiarskim świecie.

Komunikacja przez edukację
fot. Jacek PorembaChiara Leonini, export manager w Felsinie, pochodzi z rodziny od pokoleń zajmującej się produkcją wina. Wspomina ze śmiechem, że kiedy jeszcze była nastolatką, wśród otrzymywanych przez nią prezentów zawsze znajdowało się winonapój uzyskiwany na drodze całkowitej lub częściowej fer... (...). Postanowiła kontynuować rodzinne tradycje i gdy tylko zaczęła zarabiać, pierwsze zaoszczędzone pieniądze przeznaczyła na kursy wiedzy o winie. Swoją edukację winiarską rozpoczęła w stowarzyszeniu włoskich sommelierów AIS, później kontynuowała ją w londyńskiej Wine and Spirit Education Trust, w której doszła do poziomu 3.
W trakcie językowych studiów doktoranckich we Florencji otrzymała telefon od właściciela Felsiny, który poszukiwał pracownika ze znajomością języków obcych. Odmówiła, ale producent był nieugięty, zaprosił ją do winnicy, przedstawił jej idylliczny obraz tego miejsca i w końcu uległa presji. Została na ponad 20 lat, powoli wspinała się po szczeblach kariery, aż została managerem eksportu i osobą odpowiedzialną za kreowanie wizerunku firmy.
„Najważniejszą częścią komunikacji z klientem jest edukacja” – mówi Chiara. Felsina zawsze była skupiona na produkowaniu wysokiej jakości win, ale równocześnie zajmowała się propagowaniem wiedzy o apelacji Chianti Classico. Winiarnia współpracuje w tym zakresie z obydwoma włoskimi stowarzyszeniami sommelierów: FISAR i AIS. „Klienci od razu zauważają, czy historia jest prawdziwa czy sfabrykowana – zauważa Chiara. – Najważniejsza jest nić porozumienia z klientem”.
Kobiet w firmie jest niewiele, ale te, które są, stają się częścią rodziny i zostają w firmie na lata.

„Różowa” winnica
Margherita Pallecchi z toskańskiej Poliziano urodziła się wśród winnic. Jako mała dziewczynka podkradała winogrona z działek swojego przyszłego pracodawcy, bo mieszkała dosłownie po drugiej stronie ulicy. Również studiowała języki obce i nim skończyła studia, zaoferowano jej pracę. Później kontynuowała edukację w stowarzyszeniu sommelierów FISAR.
Poliziano, jak mówi Margherita, to bardzo „różowa” firma – zatrudnia wiele kobiet, jednak większość z nich pracuje przy butelkowaniu i sprzedaży. Kobiet producentek w regionie nadal jest niewiele.
Vino Nobile di Montepulciano, jedna z najwcześniej rozpoznanych apelacji w regionie Toskanii, zawsze stoi w cieniu Brunello di Montalcino czy nawet Chianti Classico. Margherita, zapytana o komunikację poprzez edukację, zwraca uwagę, że ta nie jest łatwa. Consorzio del Vino Nobile di Montepulciano, do którego należy również Poliziano, stara się szerzyć wiedzę na temat regionu, jednak nie odnosi tak spektakularnych sukcesów jak Consorzio del Vino Chianti Classico. Właściciel winiarni przez cztery lata był prezesem tego stowarzyszenia, jednak do dziś ta apelacjakontrolowana nazwa pochodzenia.. wydaje się pozostawać nieco z tyłu w stosunku do trendów światowych.

#prawines
Valentina Adami z winiarni Prà w Veneto również pochodzi z winiarskiej rodziny – produkcją wina zajmowali się jej dziadek i ojciec. Jej ścieżka kariery wyglądała podobnie jak w wypadku Chiary i Margherity: studia językowe, edukacja winiarska (WSET) i oferta pracy w winnicy.
Jej szef Graziano Prà jest założycielem FIVI, stowarzyszenia niezależnych włoskich producentów, liczącego obecnie ponad 1000 członków. Uważa, że nowoczesna komunikacja marketingowa jest niezwykle ważna w dzisiejszych czasach. „Klienci chcą zdobywać informację i komunikować się bezpośrednio z winiarnią przez internet – mówi Valentina – a my odpowiadamy na ich potrzeby”. Dlatego Prà zatrudnia młodych i kreatywnych pracowników, zajmujących się obsługą mediów społecznościach. Prà używa również oficjalnego hasztagu, który ma zwiększyć widoczność firmy w sieci.

Zmiany
We Włoszech rola kobiet w świecie wina ciągle się zwiększa. La Donna del Vino, czyli włoskie stowarzyszenie kobiet zajmujących się winiarstwem, jest najliczniejszą organizacją tego typu na świecie. Kobiety częściej jednak zajmują się budowaniem wizerunku firmy i sprzedażą, a nie samą produkcją wina. Są dobrze wykształcone, władają językami i świetnie reprezentują firmę na zewnątrz.
Mimo to najważniejsze decyzje w większości włoskich winnic pozostają w męskich rękach, choć powoli to się zmienia. Obserwujemy to chociażby na przykładzie piemonckiej winiarni Gaja, w której Gaia Gaja, córka słynnego Angelo Gaja, przejęła zarządzanie w firmie. Włoskie producentki i ich niezwykłe historie można też poznać w filmie dokumentalnym Senza Trucco – Le donne del vino naturale, przedstawiającym sylwetki czterech producentek i miłośniczek win naturalnych.