Hiszpańskie wina sprzedają się najlepiej w Wielkiej Brytanii. Atuty Hiszpanów to barwne, rzucające się w oczy opakowania, rozsądne ceny, szeroki wybór i świetna promocja.
Dlatego Marks & Spencer donosi o 200-procentowym wzroście sprzedaży win w stosunku do 2010 r. W tym samym czasie reszta winiarskiej branży odnotowała tylko 10-procentowy wzrost sprzedaży. I choć rzeczywista sprzedaż, liczona w hektolitrach, a nie procentach, mogłaby być większa, analitycy donoszą, że pozycja Hiszpanii na Wyspach jest i tak niebywale mocna.
– Hiszpańskie wina zaczęły się od sangrii, która oswajała pijących – tłumaczy hiszpański sukces Graham Hale, szef analityków z Interbrand London. – Teraz też nie są nadęte i staroświeckie. A kolorowe opakowania i ciągłe promocje wciąż silnie oddziałują na kupujących – dodaje. Okazje promocyjne to także szansa dla konsumentów już nawykłych do wina, których mają kłopoty finansowe, lecz mimo to nie chcą zmieniać winiarskich obyczajów.
Marta Śmietana