Gallonajwiększa rodzinna firma winiarska na świecie (druga to C..., największy koncern winiarski na świecie, odkupił od swego konkurenta Constellation Brands całą serię tańszych marek win i winiarni. Zaskoczyło to wielu ekspertów, bowiem tak astronomiczne transakcje są rzadkością na rynku winiarskim, w dodatku częściowo burzą wizerunki obu gigantów, które budowały je od ponad dekady.
Suma transakcji – jak podają różne źródła – miała sięgnąć 1,7 miliarda dolarów. To nawet więcej, niż Constellation Brands zapłaciło w 2004 roku Robertowi Mondaviemu(1913–2008) amerykański winiarz z Kalifornii, jeden z g... za cały jego majątek (wówczas było to około 1,5 miliarda dolarów).
Rzemieślnicze piwa, legalna marihuana
Teraz ten sam koncern winiarski pozbywa się około 30 marek swoich najtańszych win, z których być może nie był zbyt dumny, ale które stanowiły podstawę obrotów firmy, a w dodatku były liderami rynku pod względem ilości sprzedaży. Chodzi głównie o wina w cenach do 10–11 dolarów na półce w sklepie w USA, w tym tak znane za oceanem, jak Black Box, Clos du Bois, Cook’s, Estancia, Franciscan, Ravenswood i Toasted Head. Transakcja obejmuje także kilka tańszych alkoholi z portfolio koncernu. Tym samym Constellation chce zmienić swój wizerunek i skupić się winach klasy premium (także alkoholach mocnych, piwach rzemieślniczych i legalnej marihuanie).
Wśród sprzedawanych wytwórni jest też założona w 1945 roku przez rodzinę Sands winiarnia Canandaigua z okolic Nowego Jorku. Wielu być może nawet jej nie kojarzy, ale to właśnie ta wytwórnia, skupując inne firmy, z czasem ewoluowała do poziomu wielkiego koncernu zwanego dziś… Constellation Brands. Jest on nadal kontrolowany przez tę samą rodzinę założycieli.
Gallo gra na dwa fronty
Z kolei E&J Gallo znany był, przynajmniej od połowy ubiegłego wieku, właśnie z produkcji win w tanim segmencie i efektywne sprzedawanie ich na całym świecie (Gallo, Carlo Rossi, Barefoot, Andrérzadka odmiana czerwonych winogron uprawianych tylko w Czech... (...) czy Boone’s Farm). Jednak od dwóch dekad firma chciała zmienić wizerunek. Dywersyfikacja, zwłaszcza od kiedy szefem wytwórni została Gina GalloPrzedstawicielka rodziny i winemaker w wytwórni Gallo..., miała polegać między innymi na wzroście sprzedaży droższych win. Położono większy nacisk na produkty z własnych zasobów, na przykład z oddziału Gallo of Sonoma, jak również z kilku wykupionych cenionych marek z wyższej półki. Dodatkowo firma podpisała umowy na wyłączność dystrybucji w Stanach Zjednoczonych wielu win ze słynnych europejskich wytwórni, jak choćby wyrobów z winiarni Martín Códax (Rías Baixas), Allegrini (Valpolicella Czerwone wino włoskie DOC z regionu Veneto, produ..., Amaronewłoskie czerwone wino DOCG z regionu Veneto (Włochy) produ...), Argiano (Brunello di MontalcinoBrunello di montalcino to czerwone włoskie wino DOCG z ... (...)), czy Poggio al Tesoro (Bolgherimiasteczko oraz niewielki nadmorski obszar i gmina w środko...).
Te prestiżowe kontrakty zapewne nie zostaną zerwane, jednak po ostatnich transakcjach E&J Gallo wraca na pozycję lidera sprzedaży win z najniższej półki.
Źródła (m.in.): „Meininger’s Wine Business”, wine-searcher.com, „Decanter”, „Forbes”