Marketing à rebours

Nie ma chyba na świecie drugiego takiego miejsca jak Roussillon, w którym produkowałoby się tak szeroką gamę win słodkich.

Nie ma też chyba drugiego takiego regionu, który wytwarzając tak unikalne produkty, pozostawałby wciąż zupełnie nieznany poza wąskim gronem zwolenników.

Można dyskutować, co jest najprzedniejszym marketingowym pomysłem branży winiarskiej, i który naród „w te klocki” jest najlepszy. Wielu postawiłoby na Niemców i ich Liebfraumilcha (zwane też Blue Nun). Charakterystyczne butelkityp butelek o różnym kształcie, pojemności i kolorze, pr... w niebieskim kolorze (kto pamięta jeszcze denaturat w peerelowskich czasach?) dostępne są na półkach supermarketów w najdalszych zakątkach świata. Kiedyś światowe sukcesy marketingowe święcił portugalski Mateusjedno z najlepiej sprzedających się win portugalskich, wi... (...) Roséfrancuski termin określający wino różowe, który zrobił... (...) – kompotowate, półsłodkieokreślenie wina zawierającego sporą ilość cukru resztow..., różowe winonapój uzyskiwany na drodze całkowitej lub częściowej fer... (...) w pękatej frankońskiej butelce (gdzie Frankonia, a gdzie Portugalia chciałoby się zapytać?).

Do niedawna też Włosi z Toskanii wytwarzali przemysłowe ilości chianti, mieszając winogrona czerwone z białym, i pakowali je w pękate dymionki (z wiadomych względów nie piszę „gąsiorki”) oplecione słomianym koszykiem. Miliony takich butelek eksportowano potem na cały świat. Dzisiaj, na szczęście, „nawrócili” się i poziom ich chianti nie jest niższy od win ich toskańskich kolegów z Montalcino i Montepulcianowłoska odmiana czerwonych winogron uprawianych głównie w ... (...).

Ale zwycięzca może być tylko jeden! To bezapelacyjnie Francja z jej beaujolais nouveau(fr.) nowe, młode beaujolais.Określenie stosowane w stosun... (...). Każdego roku na początku listopada miliony butelek transportowanych jest wszelkimi możliwymi sposobami: lądem, wodą i powietrzem, by w trzeci czwartek listopada były w tym samym czasie otwarte na całej kuli ziemskiej. Winiarski świat na jeden dzień wariuje i mało kto jest w stanie się oprzeć zwyczajowi spróbowania świeżego, właśnie co zrobionego wina. Czy ma to jakiś głębszy sens? Przecież jeśli ktoś koniecznie chce spróbować wina z bieżącego roku, dostępna jest cała masa porządnych białych, a czasami i czerwonych, z Nowego Światapopularne, zbiorcze określenie pozaeuropejskich państw win.... Dzięki przesuniętym sezonom zbiory następują tam w lutym, marcu, a zatem już w czerwcu można kupić świeże i dobre wina.

Z Beaujolais do Roussillon na południu Francji jest około 400 kilometrów. To niewielki geograficzny dystans, ale lata świetlne dzielą te dwie krainy w dziedzinie winiarskiego marketingu. Nazwałbym Roussillon najmniej marketingowym regionem Francji.

Wewnątrz samego okręgu są miejsca szczególnie słabo radzące sobie z promocją, a mające do zaoferowania rzeczy na skalę świata unikalne. To cała gama win słodkich – czyli, jak nazywają je Francuzi – vins doux naturels (wino naturalnie słodkiepodstawowy typ wina likierowego, najczęściej jakościowego... (...)). Już sama nazwa jest zaprzeczeniem marketingu! Nic nie mówi, jest trudna do zapamiętania, a w dodatku nielogiczna. Nielogiczna dlatego że wina te swoją słodkość zawdzięczają przerwaniu fermentacji poprzez dodanie spirytusu, gdy jeszcze ciągle w moszczu jest dużo cukru.
Położone w regionie Langwedocja-Roussillon miasteczko Rivesaltes to centrum muskatu. Niezbyt to szanowana, a przez wielu uważana za mało poważną, odmiana. Ale jeśli się z tym poglądem zgadzacie – spróbujcie rivesaltów! Jeżeli nie przekonają was młode, poproście o 20-letnie ambré(fr.) bursztynowy; określenie nadawane winom białym, któr... (...), w którym powaga i skupienie lokalnego muskatu osiąga wyżyny.

Banyuls natomiast produkowany jest głównie z grenache noirodmiana czerwonych winogron uprawianych głównie w Dolinie ... (...). Stare krzewy otaczające miasteczko Collioure schodzą niemal do morza. Obserwując metodę produkcji, zapomnieć trzeba o wszystkim, co wiemy o technologii winiarskiej. Wina w szklanych 50-litrowych dymionach wystawiane są na pole (dwór), by w promieniach słońca i skwarze (latem około 40°C) spokojnie leżakować przez cały rok. Potem trafiają do wielkich, starych dębowych kadzi, bez szczelnego zamknięcia, z pełnym dostępem powietrza.

Przebywający w regionie Roussillon na początku XX wieku Matisse i Derain stworzyli fowizm – jeden z najbardziej charakterystycznych stylów malarskich. Dlaczego winiarze robiący tu jedne z najlepszych win słodkich świata ciągle pozostają w cieniu?