Młodzi Włosi piją mniej wina

Ostatnie badania włoskiego rynku konsumenckiego przyniosły zaskakujące wyniki: młodzi Włosi piją mniej wina niż ich rodzice czy dziadkowie.

Co więcej – w opinii 30 proc. Włochów winonapój uzyskiwany na drodze całkowitej lub częściowej fer... (...) już nie jest symbolem ich rodzimej kuchni. 69 proc. Włochów powyżej 65. roku życia pije wino codziennie w różnych sytuacjach, ale przyjemności tej oddaje się tylko 13 proc. 16–35-latków. Powód? Socjolodzy twierdzą, że główną przyczyną są najogólniej rozumiane „przemiany społeczne”. Tradycyjna rodzina włoska zgromadzona wokół stołu ze spaghetti i butelką czerwonego wina to zamierzchła przeszłość. Tempo życia i jego nieregularny charakter, ekspansja fast foodów, rosnąca liczba rozwodów, rozbicie rodzin, kryzys ekonomiczny powodują, że celebrowany rodzinny posiłek z winem to dla wielu mieszkańców Italii projekt nie do zrealizowania. Wino w konsekwencji straciło dla wielu Włochów status napoju nierozerwalnie łączącego się z kuchnią.

Do spadku konsumpcji wina przyczyniają się też oczywiście koszty. Prawie połowa ludności Włoch (48,8 proc.) wydaje mniej niż 3 euro na butelkę wina do bieżącego spożycia, a sytuację pogarsza fakt, że Włochy to kraj o najwyższej stopie bezrobocia wśród młodzieży w Europie. Stąd ponad jedna trzecia sprzedaży win (35 proc.) odbywa się w supermarketach, które dwoją się i troją, wprowadzając przeróżne programy edukacyjne, np. terminale z ekranami dotykowym czy tworzone przez ekspertów aleje wina.

Trzeci powód jest zdrowotny: prawie połowa z 22 proc. Włochów, którzy ograniczyli spożycie wina w ciągu ostatnich dwóch lat, kierowała się tym motywem.

Specjaliści zastanawiają się, jak odzyskać konsumentów. Wymagałoby to lepszego informowania opinii publicznej i przejrzystości strategii handlowej, zwiększenia inwestycji w zakresie komunikacji i reklamy, ściślejszej współpracy między producentami.

„Decanter”, 13 kwietnia 2011