„Nie próbujcie nabierać Chin na tanie sztuczki”

Zdaniem przedstawicieli firmy Summergate, największego dostawcy wina na rynek chiński, w ciągu pięciu lat najważniejszymi markami w Chinach będą wina z Nowego Światapopularne, zbiorcze określenie pozaeuropejskich państw win... ze średnich półek.

Ian Ford, partner zarządzający szanghajską bazą Summergate, jest przekonany, że wkrótce chińscy konsumenci z powiększającej się klasy średniej w mniejszym stopniu podczas zakupów będą zwracać uwagę na wygląd butelkityp butelek o różnym kształcie, pojemności i kolorze, pr... i marketingową zawartość etykiety, natomiast bardziej polegać będą na coraz większej wiedzy winiarskiej. Ford wymienił w tym kontekście takie winiarnie i wina jak d’Arenberg i The Stump Jump z Australii oraz chilijskie Casillero del Diablo od Concha y Toro.

W tym samym czasie zniwelowana zostanie w Chinach hegemonia Bordeaux. To nadal będzie dla chińskich konsumentów ważny region, ale sprowadzony do właściwych proporcji. Wcześniej kreowano wina z Bordeaux na jedyne godne uwagi. Z dominacją Bordeaux mają szansę zmierzyć się wina burgundzkie, jednak region ten nie jest w stanie zwiększyć produkcji w takim stopniu, by zaspokoić rynek chiński.

Ford ostrzega przed próbami pozyskania chińskiego rynku poprzez sztuczki związane z manipulacjami etykietą. Miał szczególnie na myśli chińskie znaczenie  cyfry „8” wygrawerowanej czerwonym kolorem na butelce Château Lafte 2008. Liczba ta – uważana w Chinach za przynoszącą szczęście – zwiększyła znacznie sprzedaż tego wina, ale strategia ta może przynieść przeciwny efekt w przypadku ostrożniejszych konsumentów. – Jeśli kupujący nie odkryje referencji wina, które mu przedstawiono, może też nie rozumieć, że to sztuczka przygotowana tylko dla Chin, albo będzie przekonany, że winonapój uzyskiwany na drodze całkowitej lub częściowej fer... (...) zostało zrobione w Chinach – przekonuje Ian Ford.

Według specjalistów z Summergate chiński import wina w 2015 roku może osiągnąć 50–60 mln 12-butelkowych skrzynek. Obecnie import wzrósł z 16 mln skrzynek w zeszłym roku do 23 mln w roku bieżącym. Zgodnie z obliczeniami International Wine and Spirit Research (IWSR) przedstawionymi w styczniu zeszłego roku, konsumpcja wina w Chinach i Hongkongu w latach 2005–2009 wzrosła o ponad 100 procent.

„DECANTER”, 24.06.2011