Powrót do pięknej epoki

Nie jest to książka dla historyków sztuki, kultury ani romanistów. Dla specjalistów od Paryża przełomu wieków. Dla rozkochanych w tym mieście miłośników poezji Apollinaire’a. Oni wiedzą, oni przekopali się już przez stosy albumów, dzienników i biografii.

To jest książka dla tych, którzy kochają Paryż akurat na tyle, by wejść po uszy w jego codzienne życie w okresie belle époque, ale potrzebują, by ktoś umiejętnie i ze znawstwem zebrał w jednym tomie najciekawsze opowieści i anegdoty, by odnalazł piękne fotografie i reprodukcje. By całość podał lekko, zabawnie i pouczająco. Tę misterną popularyzatorską robotę wykonały dla nas Małgorzata Gutowska-Adamczyk z Martą Orzeszyną.

Paryż, miasto sztuki i miłości to gęsta, esencjonalna opowieść o metafizyce stolicy europejskiej kultury. O miejscach, wydarzeniach, budowlach i instytucjach, ale nade wszystko ludziach, którzy zostawili w zaułkach Montmartre’u, barach Montparnasse’u czy na żwirowych alejkach paryskich parków ślady, do których dziś tak chętnie wracamy. Mamy tu zarówno sylwetki znanych i ważnych postaci belle époque (malarzy, poetów, rzeźbiarzy, tancerek, aktorów i aktorek, fryzjerów, inżynierów, uczonych i wynalazców), jak i charakterystykę określonych typów miejskich (apasze, dandysi, gawrosze, midinetki, gryzetki, żardinetki, gigoletki, kokoty – czy wymieniać dalej?). Dzięki zręcznej narracji autorek chłoniemy wprost atmosferę Paryża w jego najbardziej zachwycającym okresie, z niecierpliwością czekamy na kolejne fotografie (choć bardziej na Cléo de Mérode niż Toulouse-Lautreca), by nagle i niespodziewanie dobrnąć do strony 393, po której następują już tylko indeksy. A przecież, jak pisał Hemingway, Paryż nigdy nie ma końca…

Paryż, miasto sztuki i miłości w czasach belle époque
Małgorzata Gutowska-Adamczyk, Marta Orzeszyna
Wydawnictwo Naukowe PWN
Warszawa 2012
Cena: 89 zł