Różowa przyszłość

Różowa przyszłość
International Rosé Championship

Przynajmniej od dekady wina różowe notują niebywały wzrost popularność. Szczególnie w okresie letnim piszą o nich wszystkie magazyny winiarskie, a często także prasa popularna. O przyczynach zainteresowania „różakami” napisano już wiele, teraz specjaliści zastanawiają się nad tym, jak trwałeokreślenie degustacyjne określające trwałość zapachów... (...) jest to zjawisko.

Jeśli sięgniemy do wyznaczających (czy też obserwujących) rynkowe trendy miesięczników, jak choćby „Wine Spectator” czy „Decanter”, w których lwią część kolejnych wydań stanowią oceny i notki degustacyjne win, to z łatwością zauważymy, że tych dotyczących win różowych nie było do niedawna wcale. Z wyjątkiem obszarów specjalizujących się w roséfrancuski termin określający wino różowe, który zrobił... (...), a więc choćby win z Doliny Loary czy Prowansji. Dziś też nie ma ich zbyt wielu, ale są.

Poniekąd wynika to z tego, że na rynkowe trendy jednak trzeba reagować, po części zaś z faktu, iż – przyjmując klasyczne zasady oceny – nie wiadomo, w jakiej skali to uczynić. Obserwowałem to (od strony sędziowskiej) podczas krakowskiego, corocznego International Rosé Championship. W powszechnym, najszerszym opisie winonapój uzyskiwany na drodze całkowitej lub częściowej fer... (...) różowe powinno być młode, proste, świeże i owocowe. Im świeższe i prostsze, tym lepsze. To wielki problem dla pism winiarskich – bo jak podać oceny setki właśnie takich win? Problem też dla sędziów, jeśli wina nie mają ewidentnych wad, a różowe odcienie wadą nie są…

Rynek patrzy jednak na te wina inaczej i zdążył już wykreować swoje, zupełnie „niemerytoryczne” gwiazdy – zdecydowanie najlepiej mają się tu wina o „prowansalskim” kolorze, bladołososiowe, lekko słodkawe. Mile widziana jest też lekka perlistość. Takie wina królują, a ci którzy zwyczajowo robili wina lekko czerwonawe, masowo przestawiają się na wziętą kolorystykę „rybną”.

Między rokiem 2015 a 2018 sprzedaż win różowych w USA wzrosła o 1,2 miliona skrzynek do poziomu 18,7 miliona (dane Shanken’s Impact Databank). Suma wydatków winiarskich w Stanach na wina różowe w stosunku do innych win wynosi 3,1 procenta, ale jest to jednocześnie wzrost aż 34 procent w stosunku do roku poprzedniego.

Trudno zatem obawiać się spadku popularności win różowych w najbliższej dekadzie. Wynika to również z kilku choćby zupełnie innych powodów. Po wina różowe sięga najwięcej millenialsów i w ogóle ludzi młodych. Drugi to katastrofa klimatyczna – jest oczywiste, że w tych ciepłych czasach większą popularnością będą się cieszyły wina lżejsze, podawane w wersji chłodniejszej.

Ale jeszcze ciekawsze wydają się inne zjawiska: gwałtownie rośnie popularność marginalnej niegdyś wśród win musujących wersji różowych oraz atakującej coraz bardziej niemal zupełnie nowej kategorii win sprzedawanych w… puszkach. Do tej ostatniej wina różowe – zdaniem przynajmniej niektórych – świetnie się nadają.

Źródła: m.in. SevenFiftyDaily, Nielsen

Przeczytaj więcej o winach różowych

Różowszy odcień czerwieni

W poszukiwaniu różowego wzorca