Rynek wina – statystyki i prognozy

Rynek wina - statystyki i prognozy

 

Sprzedaż wina w Polsce w 2013 roku wyniosła 172,9 mln litrów, a jej wartość oscylowała w granicy 3,5 miliarda złotych. Już ponad 14 milionów Polaków w miarę regularnie sięga po ten trunek. Jak podają eksperci, rynek wina w Polsce ma duży potencjał i wciąż rośnie.

 

Rynek wina w liczbach

W 2013 roku Polacy kupili 142,5 mln l win gronowych (spokojnych i musujących) o wartości 2,6 mld zł – ilościowo o 56% więcej niż w 2004 roku. O połowę wolniej z kolei rozwija się rynek win wzmacnianych i wermutów, który w 2013 roku osiągnął wolumen 30,5 mln l oraz wartość 0,9 mld zł. Co więcej, częściej konsumentami tego trunku są kobiety i osoby do 40 roku życia. Wśród miłośników wina dominują osoby z wyższym wykształceniem. Polacy częściej kupują winonapój uzyskiwany na drodze całkowitej lub częściowej fer... (...) czerwone i półsłodkieokreślenie wina zawierającego sporą ilość cukru resztow..., w przedziale cenowym 20-30 zł.

Pomimo regularnego wzrostu rynku wina w Polsce, w zestawieniu z krajami europejskimi, wciąż pozostaje on niewielki. Przeciętny dorosły Czech w ciągu kupił 21,4 litry, Słowak – 19,1 litrów, a Polak jedynie 5,5 litrów. Znacznie wyższe wolumeny spożycia osiągają także Niemcy czy Brytyjczycy, nie wspominając o krajach winiarskich z południa Europy.

Skąd wino w polskich sklepach?

Jak wynika z oficjalnej statystyki, aż 75% importowanych win gronowych, wzmacnianych i wermutów pochodzi z krajów Unii Europejskiej. Kluczowym europejskim dostawcą na polski rynek są Włochy, z których w 2013 roku zaimportowaliśmy 21,3 mln l win. Bardzo ważnym dostawcą w ostatnich latach stała się Hiszpania (13,1 mln l) i Portugalia (6,9 mln l), wzmocniła się także pozycja Francji (9,1 mln l). Tradycyjnie dużą rolę odgrywa Bułgaria (16,1 mln l). Mimo generalnego zwrotu konsumentów w stronę win europejskich, bardzo duże znaczenie ma wciąż import win z Nowego Światapopularne, zbiorcze określenie pozaeuropejskich państw win.... Dominują w nim dwa kraje: USA (10,3 mln l w 2013 roku) oraz Chile (5,2 mln l). Rynek win w Polsce jest wciąż rozdrobniony. Poznanie winiarskiego świata ułatwiają profesjonalne sklepy, ale też dyskonty, które oferują szeroki wybór różnorodnych produktów. Aż 44% kupowanych win gronowych, wzmacnianych i wermutów pochodzi właśnie ze sklepów tego typu.

Winnice nad Wisłą

Rok 2013/2014 był rekordowy w historii współczesnego winiarstwa w Polsce. Zbiory winogron wzrosły ponad dwukrotnie osiągając 3154 kwintali, a wielkość produkcji wniosła 1978,95 hektolitrów. W ewidencji ARR wpisanych zostało (wg stanu na dzień 30 Kwietnia 2014) 49 producentów i przedsiębiorców wyrabiających wino z winogron pozyskanych z upraw winorośli położonych na terytorium RP.  Śledząc rozwój polskiego winiarstwa w ostatnich latach, zauważyć można, że produkcja wina w Polsce systematycznie się zwiększa i prawdopodobnie będzie się rozwijać. Według ostatniego spisu rolnego przeprowadzonego przez GUS areał upraw winorośli obejmuje 360 hektarów. Oczywiście winiarstwo polskie długo jeszcze nie będzie konkurencyjne wobec innych krajów, mających dłuższe tradycje winiarski i lepsze warunki klimatyczne do uprawy winorośli. Jednakże dalszy jego rozwój może mieć znaczenie dla rozwoju poszczególnych regionów, a zwłaszcza coraz modniejszej agroturystyki winnej, czyli tzw. enoturystyki. W województwach takich jak lubuskie, małopolskie czy podkarpackie powstały lub powstają szlaki winne coraz liczniej odwiedzane przez turystów, zarówno z Polski, jak i z Europy.

Wine&Spirits Warsaw

Nie bez powodu na targach WorldFood Warsaw, które odbędą się w stolicy w dniach 14-16 kwietnia powstanie specjalna sekcja Wine&Spirits Warsaw. Sektor alkoholi to bardzo ważna dziedzina polskiej i światowej branży rolno-spożywczej. Już podczas pierwszej odsłony swoje stoiska zaprezentuje 17 wystawców z całego świata. Zwiedzający będą mogli liczyć na liczne rozmowy biznesowe i degustacje.

Targi WorldFood Warsaw to ważne wydarzenie dla sektora spożywczego. Podczas II edycji zaprezentuje się 180 wystawców z 28 krajów świata. Jest to jedyne takie wydarzenie w Warszawie, poświęcone całemu sektorowi spożywczemu – od produkcji aż po wyrób końcowy i jego sprzedaż.

Więcej informacji o targach TUTAJ

Dane opracowano na podstawie: dane ARR, raport KPMG Rynek napojów alkoholowych w Polsce.