(fr.) system sprzedaży stosowany głównie w Bordeaux i praktykowany tam od dawna.
Przeważnie w marcu lub kwietniu kupcy i krytycy winiarscy jako pierwsi próbują nowy rocznik wina. Ich oceny mają zasadniczy wpływ na jego cenę. Gdy zostanie ustalona, pośrednicy mają czas do końca roku, by dokonać zakupów. Negocjanci działają na zasadach alokacji i w ich ręce trafia większość wina, które potem odsprzedają końcowym nabywcom. Największe kontrowersje budzi fakt, iż wina w momencie oceny i zakupu są jeszcze zupełnie niedojrzałe, pozostają nadal w beczkach producentów, którzy od razu dostają pieniądze za ich sprzedaż. W dodatku wina z poszczególnych odmian dojrzewają osobno i winemakerzy ad hoc tuż przed degustacją sporządzają kupaże w przybliżonych proporcjach. Niektórzy krytycy zaczęli ostatnio odmawiać ocen w takich warunkach. Do odbiorcy, który także płaci „z góry”, winonapój uzyskiwany na drodze całkowitej lub częściowej fer... (...) dociera nawet po kilku latach.