Wartość eksportu francuskich win jest najniższa w stosunku do całej obecnej dekady. W porównaniu do roku ubiegłego spadek wyniósł 20%, choć rok 2009 też nie należał pod tym względem do najlepszych.
Według agencji eksportowej Ubifrance 12,5 mln hektolitrów wina sprzedanych tym czasie daje wartość sprzedaży o 8,7% niższą w stosunku do roku 2008.
A obecnie? Świat ma gorsze nastawienie do win klasy AOC. Aż o 28% spadła sprzedaż szampana, a win z Burgundii i Bordeaux o ok. 23%. Tendencja zniżkowa dotyczy zarówno Chin, jak i największego dotychczas brytyjskiego odbiorcy.
Ubifrance wini za ten stan wiele czynników, choć głównym powodem spadku sprzedaży jest rosnąca konkurencja tanich win z Nowego Światapopularne, zbiorcze określenie pozaeuropejskich państw win... (głównie Australii i Argentyny).
Ogólnie nie jest najlepiej – choć pojawiają się już nieznaczne symptomy pozwalające wnioskować, że spadek eksportu powoli ulegnie zatrzymaniu. Ubifrance twierdzi jednak, że jeszcze za wcześnie na radość i dlatego na 2010 rok zaplanowała aż 140 akcji, które mają wpłynąć na poprawę wizerunku win francuskich. Głównie u tradycyjnych partnerów.