Coraz trudniej trafić do czytelnika z nową książką tematyczną, znaleźć klucz, by przekonać go, że nowa publikacja winiarska jest konieczna w jego biblioteczce. Szczególnie w takim kraju jak Wielka Brytania, gdzie poziom wiedzy winiarskiej jest wysoki.
Ale to nie jedyny powód – na mapie winiarskiej nie ma już białych plam, liczba książek, przewodników i poradników czasami przeraża, także tych darmowych, z hotelowego stojaka. Niemal nie ma już informacji o winie czy producencie, której też nie znaleźlibyśmy w internecie.
A jednak Oz Clarke od dekad z sukcesem taki klucz znajduje, nie tylko w pisarstwie. Nie wierzycie? No to zobaczcie choćby, jak autor podszedł do tematyki winiarskiej w swojej serii dokumentalnej nakręconej dla BBC. W książkach też stara się sięgać po nietypowe – czy raczej niestereotypowe – podejście. W The History of Wine in 100 Bottles autor patrzy na winonapój uzyskiwany na drodze całkowitej lub częściowej fer... (...) z punktu widzenia butelek. Wybrał setkę najsłynniejszych na świecie flaszek, by z ich perspektywy spojrzeć na to, co zawierają, kto i gdzie te wina stworzył, na region pochodzenia i kraj. Pyszna sprawa! I jakie zdjęcia!
„Historia wina w stu butelkach” tuż przed świętami Bożego Narodzenia wylądowała na trzecim miejscu listy najlepszych książek roku 2015 magazynu „Decanter” – domyślam się, że anglojęzycznych, ale pewnie wkrótce zyska kilka innych wersji, bo tak z reguły bywa z dziełami Clarke’a. W najbliższym czasie nie ma przed nami zbyt wielu podarunkowych okazji, więc o książkę powinniśmy zadbać sami. Ale i tak warto.
The History of Wine in 100 Bottles
From Bacchus to Bordeaux and Beyond
Oz Clarke
Pavillon Books, London 2015
Cena: 15–20 funtów