„Falstaff” („Falstaff. Geniessen, Wein, Essen, Reisen”)

     

    ekskluzywny austriacki magazyn winiarski z mocnym zacięciem lifestylowym, zajmujący się również kulinariami (ocena restauracji, ale także przepisy) i turystyką winiarską.

     

    Fot. ArchiwumZałożony przez dziennikarzy Hansa Dibloda i Helmuta Romé w 1980 r. w Wiedniu, obecnie ukazuje się osiem razy w roku. Jego wydawcą jest obecnie małżeństwo Angelika i Wofgang M. Rosam (właściciele od 2009 r.), a redaktorami naczelnymi Peter Moser i Michael Tempel. Niezwykle popularny w Austrii i innych krajach niemieckojęzycznych, od 2010 ma osobną wersję dla Niemiec. Słynie ze swoich raportów, ocen win, części kulinarnej, świetnie redagowanej strony internetowej (falstaff.at; także po angielsku) oraz rzadkiej już dziś, niebywale starannej, wielokrotnie nagradzanej szaty graficznej. Jego objętość zwykle znacznie przekracza 200 stron. Magazyn ocenia wina w skali 100-punktowej, winiarzy – w 5-gwiazdkowej.

    Falstaff to obecnie również dom wydawniczy, publikujący m.in. słynne przewodniki winiarskie Petera Mosera (już w czterech językach!) obejmujące Austrię i południowy Tyrol. Magazyn posiada ok. 170 tys. czytelników (średnio jeden numer czyta aż sześciu odbiorców!) w Austrii i 30 tys. w Niemczech, a sama nazwa jest rozpoznawana przez 47% Austriaków. Katalogowa cena całostronicowego ogłoszenia w piśmie wynosi 9 tys. euro.