Coraz mniejsze flaszki. Czy grozi nam branżowy downsizing?

To zjawisko, które z wolna nam powszednieje i w zasadzie przywykliśmy do niego. Niemniej często dopiero po informacjach prasowych sprawdzamy, jaka jest faktycznie gramatura produktu, który właśnie kupiliśmy. I przeważnie jest go mniej, niż sądziliśmy, mimo identycznego opakowania, po które sięgnęliśmy. Specjaliści od branży winiarskiej zastanawiają się, czy nie grozi nam to samo.

Downsizing, czyli zjawisko pomniejszania produktów, często bez żadnej zmiany opakowania a jedynie poprzez podanie nowej, mniejszej wagi czy pojemności gdzieś z boku opakowania narosło wraz z rosnącą inflacją, przy zachowaniu z grubsza poprzedniej ceny, do której byliśmy przyzwyczajeni. Nikogo zatem już specjalnie nie dziwi, że kostka masła nie waży ćwierć kilo, „litrowa” cola ma mniejszą pojemność, a tabliczka czekolady już niekoniecznie musi ważyć sto gram.

Jeszcze nim weszliśmy do Unii Europejskiej ta wymogła ma producentach mocnych alkoholi zmniejszenie pojemności standardowych butelek z 0,75 litra do 0,7 litra, a ćwiartek do 200 mililitrów. Uchowały się tylko półlitrówki, które nie były zbyt popularne w Europie Zachodniej.

Większość specjalistów jest zdania, iż w przypadku wina takie praktyki są niemożliwe, bo tu tradycja trzyma się mocno, a w dodatku mnożniki pojemności stałyby się jeszcze trudniejsze do przyswojenia. Jak bowiem przedstawiano by wówczas pojemność dość popularnej w końcu flaszki typu magnumbutelka wina o pojemności równej dwóm standardowym butelk... (...). Warto jednak pamiętać, iż ostatecznie te najbardziej znane nam pojemności dotyczą zwykle win jakościowych – wszak sklepy wielkopowierzchniowe w wielu krajach pełne są flaszek win stołowych o zawartości jednego czy dwóch litrów płynu. Z kolei w restauracjach coraz więcej jest półlitrowych butelek o zacnej zawartości, które niektórzy nazywają lunchowymi.

Pojemność butelek prawdopodobnie szybko się nie zmieni, ale być może – z uwagi na ceny – będziemy zmuszeni sięgać po mniejsze kieliszki…

Źródła: m.in. latimes.com, ias. org. uk, portalspozywczy.pl