Matt Kramer

    — ceniony i wpływowy amerykański krytyk winiarski. Był redaktorem gazety codziennej „The Oregonian”, gdzie w 1976 roku zaczął pisać o winach, później czynił to samo w „The New York Sun” oraz „Los Angeles Times”, by wreszcie na stałe znaleźć sobie miejsce w magazynie „Wine Spectator”, w którym jest stałym felietonistą i oficjalnym redakcyjnym blogerem.

    Matt Kramer, <em>Making Sense of Wine</em>
    Matt Kramer, Making Sense of Wine
    Swoim pisaniem wyraźnie odróżnia się od innych krytyków, chociażby ze względu na to, że nie jest zatwardziałym „punktatorem”, aczkolwiek i od takich ocen nie stroni. Z jednej strony w tekstach poszukuje często nieoczywistych skojarzeń, czasami z bardzo odległych dziedzin, niczym ludzie renesansu, którzy zgłębiany problem widzieli w szerszym kontekście otaczającego ich świata. Z drugiej zaś często zadaje najprostsze pytania, np. o powszechne w opisach win terminy, wydawałoby się świetnie nam znane, i wówczas wyjaśnia, że zwłaszcza te najbardziej podstawowe słowa dawno przestały być jednoznaczne dla wszystkich, są bowiem używane zbyt automatycznie i w zbyt szerokim kontekście, a opisy win ocenianych na 85 i 95 punktów czasami są niemal identyczne.

    Z racji swojego ognistego pióra i częstego stawiania spraw w sposób kontrowersyjny, niekiedy wdaje się w polemiki z najbardziej uznanymi autorytetami, jak choćby z Jancis Robinson. Jednak nie są to nigdy polemiki osobiste.

    Jest autorem wielu książek, w większości z nich stara się podejmować wspomniane wcześniej podstawowe zagadnienia, czyli – według niego – przede wszystkim sens wina i jego obecność we współczesnej kulturze. Najbardziej znane z nich to seria publikacji pod wspólnym tytułem Making Sense: Making Sense of Wine, Making Sense of Burgundy, Making Sense of California Wine, Making Sense of Italian Wine.