Polscy barmani w eliminacjach konkursu Tio Pepe Challenge 2022

konkurs Toi Pepe
Dawid „Bobik” Stoch

Polscy barmani wystartowali w eliminacjach do „Tío Pepenajsłynniejsze sherry fino wszech czasów, wytwarzane z od... (...) Challenge 2022” – najsłynniejszego konkursu sherry na świecie. Krajowy finał zmagań odbył się 21 kwietnia br. w Krakowie. Na finał do Hiszpanii – jako pierwszy Polak w historii tego konkursu – poleci Dawid „Bobik” Stoch.

Konkurs z tradycjami

Konkurs od 11 lat organizuje andaluzyjska winiarnia González Byass z siedzibą w Jerez. Firma powstała w 1835, a jej najbardziej rozpoznawalnym winem jest licząca sobie ponad 150 lat marka sherry – Tío Pepe. Sherry to rodzaj wina wzmacnianego, które od wieków cieszy się ogromną popularnością, a w dzisiejszych czasach króluje w barach całego świata. Moda na sherry dotarła też do Polski. Konkurs jest ogólnoświatowy. Eliminacje odbywają się w 19 krajach i bierze w nich udział 700 zawodowych barmanów. Światowy półfinał konkursu odbędzie się w siedzibie winiarni González Byass w Jerez de la Frontera 10 maja br., a finał – 11 maja.

Polacy powalczą dalej

W Polsce, po wstępnym eliminacyjnym teście z wiedzy o sherry, do krajowego finału dostało się 9 uczestników. Walka o udział w światowym finale w Jerez odbyła się 21 kwietnia 2022 w Barze Mercy Brown w Krakowie. Zawodnicy mieli do wykonania trzy zdania: odgadnąć cztery wina w degustacji w ciemno, wykazać się umiejętnością posługiwania się venencią (specjalny nalewak do czerpania wina z beczki) oraz przygotować autorski koktajli z sherry.

Każda konkurencja była oceniana w punktach przez komisję w składzie: Piotr Dziadkowiec – Przewodniczący Polskiego Stowarzyszenia Barmanów, Joao Vincent (Hiszpania) i Boris Ivan (Słowacja) – międzynarodowi ambasadorowie marki González Byass.

Zwycięzcą eliminacji i pierwszym w historii konkursu Polakiem, który pojedzie do Andaluzji na finał, został Dawid „Bobik” Stoch z Baru Mercy Brown z Krakowa.

Wysoki poziom

– Największym wyzwaniem była dla mnie rywalizacja z najlepszymi w Polsce barmanami – przyznaje Dawid „Bobik” Stoch. Niezwykle wysoki i wyrównany poziom zawodników zaskoczył też komisję. Joao Vincent, wieloletni sędzia w konkursie, przyznał, że wiedza, zaangażowanie i umiejętności polskich kandydatów przewyższyły to, co widział na eliminacjach w Wielkiej Brytanii – kraju z kilkusetletnią tradycją serwowania sherry. Tę opinie podziela Piotr Dziadkowiec, Przewodniczący Polskiego Stowarzyszenia Barmanów: – To są przedstawiciele nowej fali w naszej branży. Mają świetne przygotowanie rzemieślnicze, a bez tego nie da się wykonywać dobrze tego zawodu.
Dawid „Bobik” Stoch rozpoznał wszystkie sherry w degustacji w ciemno, świetnie poradził sobie z venencią, ale najwięcej punktów zdobył swoim oryginalnym koktajlem zrobionym z Sherry Tío Pepe Fino (50%), domowego miodu z mniszka lekarskiego (30%) i kawy bezkofeinowej uzyskanej również z korzenia mniszka (20%). Dawid przyznaje, że pomysły czerpie z domu, bo jego mama uwielbiała eksperymenty kulinarne

González Byass– winiarnia od 150 lat w rękach jednej rodziny.

Marka Tío Pepe, czyli po polsku „Wujek Ziutek”, to marketingowy fenomen. Brand należy do najstarszych i najbardziej rozpoznawalnych alkoholi na świecie. Tío Pepe liczy sobie ponad 150 lat i – co jest również rekordem – od początku do dziś pozostaje w rękach rodziny założycieli. Ciekawostką jest fakt, że González Byass jest najczęściej odwiedzaną przez turystów winiarnią w Europie (250 tys. rocznie, z czego 5% stanowią Polacy).

Pomysł na ubranie butelkityp butelek o różnym kształcie, pojemności i kolorze, pr... Tío Pepe w kapelusz i bolerko narodził się podczas debiutanckiej walki byków słynnego matadora Venturity w latach trzydziestych XX wieku, legendy w kręgach torreadorów. Wkrótce – jak Hiszpania długa i szeroka – zaczęły przy drogach wyrastać reklamy z charakterystycznie ubraną butelką. Najsłynniejsza z nich znajduje się do dziś w Madrycie przy Placu Puerta del Sol.

Tío Pepe eksportowana jest do 103 krajów. W Polsce wyłącznym dystrybutorem trunku jest Dom Wina. – Od kilku lat notujemy rosnącą sprzedaż sherry – mówi Paweł Gąsiorek Prezes Domu Wina. – To winonapój uzyskiwany na drodze całkowitej lub częściowej fer... (...) o wielu obliczach, niesamowicie różnorodne z uwagi na złożoną technikę jego produkcji. Warto sięgnąć po sherry, bo choć to bardzo nietypowe wino, potrafi dostarczyć niesamowitych doznań zapachowych i smakowych.