Jancis Robinson sprzedała swoją stronę. jancisrobinson.com przenosi się za ocean

Jancis Robinson

Najbardziej aktywna wśród nestorów winiarskiego pisarstwa i dziennikarstwa, autorka i wydawczyni, a przede wszystkim świetna krytyczka winiarska Jancis Robinson sprzedała swoją słynną stronę internetową jancisrobinson.com. Nabywcą jest amerykański inwestor medialny firma Recurrent Ventures. Suma transakcji jest nieznana.

Przeczytaj felietony Jancis Robinson

Strona jencisrobinson.com to dla wielu jedna najważniejszych witryn winiarskich na świecie, częściowo pokazująca swoją zawartość bezpłatnie, ale resztę za odpowiednią (sowitą) opłatą. Zawsze jednak teksty wyróżniały tu się wysokim poziomem merytorycznym, bez plotkarskich ocen i typowo internetowego śmiecia. Niektóre teksty nie były zbyt pogłębione, ale zapewne wynikało to z chęci braku powtórzeń – autorka była przecież głównym redaktorem i współautorką słynnego The Oxford Companion to Wine, a później także – razem z Hugh Johnsonem – Atlasu win świata oraz szeregu innych publikacji.

Na swojej stronie założonej w 2000 roku publikowała zrazu sama Jancis Robinson i jej najbliżsi współpracownicy, później ściągnęła wielu wartościowych autorów. Sam zespół obsługujący witrynę rozrósł się do siedemnastu osób i – jak twierdzi sama Jancis Robinson – właśnie trudności z obsługą IT tak wielkiego przedsięwzięcia były jednym z powodów sprzedaży interesu, w którym autorka nadal pozostanie redaktor naczelną. Inną przyczyną – też według Robinson – była świadomość swojego wieku oraz chęć dalszego zgłębiania świata win, pisania o nim oraz większej ilości winiarskich podróży, na które brakowało jej coraz częściej czasu.

Jancis Robinson, Człowiek Roku magazynu „Czas Wina” w 2016 roku, odznaczona wieloma innymi nagrodami i orderami, uchodziła zawsze – tak piszą dzisiaj różne osoby, które znają ją bliżej – za osobę twardo stąpającą po ziemi. Pierwsza kobieta z tytułem Master of Wine, umiała także zadbać o swoje interesy, cechuje ją też – według znawców – świetny gust, jeśli chodzi o modę. Wielką reklamę czyniły jej też wyczekiwane przez wielu cotygodniowe felietony w największej światowej gazecie biznesowej „Financial Times”. Do dziś ceniona jest seria jej filmów dokumentalnych nakręconych w 1995 roku dla BCC Jancis Robinson’s Wine Course, gdzie jako pierwsza w ten sposób popularyzowała winonapój uzyskiwany na drodze całkowitej lub częściowej fer... (...).

Plotki o sprzedaży jej strony pojawiały się już dawno, ale być może problemem była cena – wszak nazwisko Jancis Robinson dalej pozostanie największym magnesem zwolenników dobrego winiarskiego pisarstwa. Być może nie chciała też powtórzyć błędów Roberta Parkera Jr., który nagle w 2012 roku sprzedał swojego Wine Advocata inwestorom singapurskim, którzy w zasadzie nic do niego nie wnieśli, a po siedmiu latach na szczęście odsprzedali go w lepsze ręce – wydawnictwu przewodników Michelina.

Amerykańska firma Recurrent Ventures z siedzibą Miami zajmuje się mediami cyfrowymi od dawna. Dziś jest właścicielem 17 marek z tej dziedziny, obejmujących naukę, technologię, motoryzację, lifestyle, sport i wyposażenie domów, a także znanej kulinarnej strony saveur.com. Ich strony przegląda codziennie łącznie około 45 milionów użytkowników.

Mam nadzieję, a właściwie jestem pewny, że poziom strony jancisrobinson.com się nie zmieni, dopóki będzie tam widniało nazwisko Jancis Robinson, bo trudno sobie nawet wyobrazić sytuację, by poszła na kompromis z nowym właścicielem, jeśli chodzi o poziom publikacji i oceny win…

Źródła: m.in. jancisrobinson.com, wine-business-international.com, magazine.wein.plus.de, harpers.co.uk