
Degustacja to analiza wyglądu, zapachu i smaku wina za pomocą zmysłów, a jej efektem powinien być opis i ocena wina. Wbrew obiegowym opiniom, nie są do tego potrzebne jakieś szczególne talenty, wystarczy przeciętna zdolność rozróżniania barw, zapachów i smaków.
Kieliszek degustacyjny – eleganckie i praktyczne rozwiązanie.
Pewną trudność początkującym degustatorom sprawia natomiast odpowiednie nazwanie tego, czego doświadczyli zmysłami, zwłaszcza aromatu wina. Często są to wrażenia, które skądś pamiętamy, lecz nie potrafimy tego ubrać w słowa. Podobnie rzecz się ma z oceną wina – zwykle wiemy, czy winonapój uzyskiwany na drodze całkowitej lub częściowej fer... (...) nam smakuje czy nie, ale nie zawsze umiemy powiedzieć, dlaczego. Jak więc opisać wrażenia naszych zmysłów i jak odróżnić wina dobre od przeciętnych? Tego możemy się nauczyć przede wszystkim przez własne doświadczenia. Przy każdej okazji gdy pijemy wino, starajmy się doszukać w nim konkretnych zapachów i smaków, oceńmy jego złożoność, równowagę i długość. I gdy tylko mamy taką możliwość, zapisujmy te wrażenia.
Ogólne zasady degustacji
Aby swobodnie operować kieliszkiem, napełniamy go winem najwyżej do 1/4 jego pojemności. Wino należy podać w nieco niższej temperaturze (ok. 10°C dla win białych, ok. 15°C dla czerwonych i ok. 8°C dla słodkich i musujących), aby nie ogrzało się zbytnio podczas degustacyjnych operacji. Z uwagi na ciepło naszej ręki, kieliszka z winem nigdy nie trzymamy za czaszę (to nie koniak!), lecz zawsze za nóżkę. Degustując kilka win, zachowajmy raczej „klasyczną” kolejność ich podawania: białe przed czerwonymi, wytrawneokreślenie wina, w którym, teoretycznie, cały cukier na d... przed słodkimi, młode przed starszymi, etc. Ocena wyglądu wina wymaga dobrego, neutralnego światła i białego tła, choćby kartki papieru, przeszkadza w tym kolorowe światło i jaskrawo pomalowane ściany. Zapach perfum, tytoniu lub mocno czosnkowej potrawy na pewno zakłóci odbiór i ocenę aromatów. Przy degustacji kilku win powinniśmy mieć do dyspozycji wodę i ewentualnie jasne pieczywo o neutralnym smaku. Wypluwanie wina podczas degustacji nie jest obowiązkiem, ale czasem przydaje się też spluwaczka, bo po przełknięciu 4–5 próbek nasze zdolności percepcyjne ulegają wyraźnemu osłabieniu.
Wino „na oku”
Walczymy z „nosem”
Potyczki ze „smakiem”
Biorąc do ust wino i szybko je przełykając, nie jesteśmy w stanie odczuć nawet małej części możliwych wrażeń smakowych. W tym celu należy wziąć do ust niewielki łyk, rozprowadzić wino po całej jamie ustnej i potrzymać przez chwilę, aby ogrzało się i uwolniło cięższe cząsteczki aromatyczne. Temu służy również charakterystyczne „degustacyjne siorbanie”, gdy, trzymając wino w ustach, wciągamy przez zęby odrobinę powietrza. Po takim badaniu wino wypluwamy lub (jeśli degustujemy naraz nie więcej niż 3–4 próbki) przełykamy. Wino w ustach zmienia się pod wpływem temperatury, dlatego w ocenie smaku wina wyróżniamy tzw. atak, czyli pierwsze wrażenie, środek oraz końcówkę (posmakposmak jest ostatnim wrażeniem, jakie pozostawia w ustach k... (...)), który pozostaje po przełknięciu lub wypluciu wina.
Spośród tzw. smaków podstawowych odbieranych przez kubki smakowe języka, w winie często wyczuwalny jest smak kwaśny, słodki i gorzki, a sporadycznie tylko smak słony. Ale nie są to wszystkie doznania, jakie odczuwamy biorąc do ust łyk wina. Alkohol i garbniki (taniny) wywołują silne bodźce dotykowe (drapanie, pieczenie, ściąganie), które nieraz mylimy z goryczką. Bogactwo doznań smakowych wiąże się także z pojęciem aromatu. Do tej pory używaliśmy tego terminu jako synonimu zapachu, ale trzymając wino w ustach, również odczuwamy intensywne doznania zapachowe, gdyż jama ustna i nosowa są ze sobą połączone. Ów „wewnętrzny zapach”, który odbieramy jako element smaku, również nazywamy aromatem. Analizując wino w ustach oceniamy jego budowę, którą tworzą poszczególne składniki wina (alkohol, kwasy, garbniki, gliceryna i cukier). Od ich zawartości zależy, czy wino wydaje się ciężkie czy lekkie, łagodne czy szorstkie, słodkiewino o dużej zawartości cukru naturalnego lub dodanego.. czy wytrawne. Kolejne ważne kryterium to równowaga wina, czyli wzajemny stosunek i proporcje tych elementów. Cechą każdego dobrego wina jest harmonia i dobre wyważenie poszczególnych składników. Jeżeli natomiast wino sprawia wrażenie, że czegoś mu brakuje, albo jakiś element występuje w nadmiarze, to znaczy, że brak jest równowagi. Aromat wina w ustach oceniamy tak jak zapach, a także jako składnik budowy i równowagi wina. I na koniec tzw. „długość” – w przypadku każdego dobrego wina aromat i smak powinien długo utrzymywać się w ustach po przełknięciu lub wypluciu degustowanej próbki.
Paleta aromatów wina
Owoce |
jabłko, gruszka, cytrusy, agrest, owoce tropikalne, melon, brzoskwinia, morela, czereśnia, wiśnia, śliwka, owoce leśne, świeże figi, czerwona i czarna porzeczka |
Kwiaty |
akacja, jaśmin, kwiat czarnego bzu, polne kwiaty, goździki, kwiat lipy, róża, fiołki, pelargonia, lawenda |
Aromaty roślinne |
trawa, zielone gałązki, liście porzeczki, papryka, pokrzywa, zielony groszek, szparagi, zielone oliwki, gotowane warzywa, siano, herbata, tytoń |
Bakalie i słodycze |
rodzynki, daktyle, suszona śliwka, kandyzowane owoce, orzechy, migdały, miód, karmel, toffi, grzanka, skórka chleba, herbatniki, czekolada, kawa |
Korzenie i przyprawy |
cynamon, goździki, gałka muszkatołowa, anyż, imbir, pieprz, rozmaryn, tymianek, bazylia, lubczyk, melisa |
Beczkowe |
wanilia, kokos, dąb(łac. Qercus) roślina drzewiasta z rodziny bukowatych obej... (...), cedr, eukaliptus, przypalone drewno, smoła, dym, wędzony bekon |
Zwierzęce i grzybowe |
koński pot, futro, skóra, mocz kota, piżmo, krwisty befsztyk, surowe mięso, trufle, grzyby leśne, pieczarki, ser pleśniowy, spleśniały korek, zbutwiałe drewno, ściółka leśna, mech |
Mineralne |
glina, piasek, sucha ziemia, pył, łupek, mokry tynk, krzesiwo, otoczaki, nafta |
Spożywcze |
drożdże, świeży chleb, jogurt, śmietana, zjełczałe masło, kiszona kapusta |
Siarkoweto nie tylko bardzo wyraźny siarkowo-wulkaniczny zapach, al... (...) |
wilgotna sierść, spalona zapałka, czosnek, zgniłe jajka, mokry karton |